מה בין פסיכותרפיה ופסיכולוגיה קלינית – חלק ב'

"בעיני רק הרחבת העדשה הטיפולית אל כל תחומי הרוח האנושית מעבר למדע תאפשר באמת להבין באופן עמוק את האדם, למפות את הסבל שלו ולמצוא נתיבים חדשים ויצירתיים עבורו…"

מאת: אסף לב

בחלק הקודם של המאמר שעסק בהבדלים בין המקצועות ציינתי שההבדל המרכזי בין פסיכולוגיה קלינית ופסיכותרפיה הוא שהפסיכולוגיה הקלינית מבקשת להסתמך באופן בלעדי על הדיסיפלינה המדעית כדי להתייחס אל הנפש האנושית.
 
לעומת זאת, הפסיכותרפיסט, כל אחד על פי הרקע שלו, מביא אל המפגש הנפשי ראיה שהיא רב תחומית המביאה כמה ענפי ידע כדי להתייחס אל תופעת הנפש והבנת המכאובים שלה.
 
הייתי רוצה להתייחס כאן לאחת ההשלכות של ראיית הנפש כאובייקט חקירה מדעית.
 
בפסיכולוגיה הקלינית כמו בכל מדע, חשוב מאד האבחון והקטלוג של התופעה איתה מגיע האדם לטיפול.
 
על כן, בפסיכולוגיה הקלינית, בדומה לרפואה, כל צורת סבל איתה מגיע האדם מאובחנת כסוג של ״הפרעה״ שלה יש את דרך הטיפול שלה.
 
את תהליך האבחון, הקטלוג והסיווג הזה שמתרחש בפסיכולוגיה הקלינית אנו מכנים תהליך של ״מדיקליזציה״ או ״פתלוגיזציה״ של הנפש האנושית.
 
הבעייתיות הגדולה בעיני של גישה כזו היא העתקת מודל הרפואה המדעי של הגוף והחלתו על הנפש.
 
גישה זו מתנכרת להכרה שהרוח האנושית, הסוביקטיביות שלנו, עשויה מ״חומרים״ שונים מאשר הגוף שלנו.
 
רקמות גוף אפשר להניח על צלוחית במעבדה ולבחון בעזרת מיקרוסקופ, וכמו כן ניתן להכניס את הגוף האנושי לתוך מכשיר m.r.i וכך להבין את מקורו המדוייק של כאב הבטן למשל.
 
באותו אופן ניתן לתת כדור מסויים ולדעת במידה גדולה של ודאות את טווח ההשפעה שלו על רקמה כזו או אחרת בגוף.
 
הנפש האנושית לעומת זאת אינה יכולה להיענות למודל המדעי.
 
זאת כיוון שהכלים של מדע הרפואה אינם מסוגלים אפילו לזהות את הנפש בשום כלי מדידה מעבדתי אלא רק להניח את קיומה מתוך התנהגות כזו או אחרת.
 
הנסיון על כן לסווג את הסבל הנפשי כמו כל סבל גופני אחר באופן מדעי מחמיץ במידה רבה את האיכות הייחודית, החד פעמית, והרחבה של הרוח האנושית ומצמצם אותה לכדי ״הפרעה״ מסויימת.
 
מסיבות אלו בעיני, יש צורך בגישה שהיא רב תחומית ושאינה מסתפקת רק בעמדה המדעית כדי להבין ולטפל בסבל הנפשי.
 
כך למשל יכולה הפסיכותרפיה לפנות אל הקולנוע, השירה, הפילוסופיה, המדיטציה והבודהיזם, הכתיבה, לימודי התרבות והשפה, טכניקות אימון שונות ועוד .
 
לסיכום, בעיני רק הרחבת העדשה הטיפולית אל כל תחומי הרוח האנושית מעבר למדע תאפשר באמת להבין באופן עמוק את האדם, למפות את הסבל שלו ולמצוא נתיבים חדשים ויצירתיים עבורו כדי למוסס את הגדרות, חומות הזכוכית והמוקשים שחוסמים אותו לחיות את חייו במלוא החופש והעוצמה.
כתבות נוספות

הישארו מעודכנים

הירשמו למנוי וקבלו עדכון אישי בכל כתבה חדשה

ההרשמה בוצעה בהצלחה.

מעכשיו תקבלו עדכון אישי בכל כתבה חדשה שתתפרסם באתר.